احساس بی انگیزگی می‌کنید؟ کاری را که قبلا جواب داده بیشتر انجام دهید

سال ۲۰۰۴ در ۹ بیمارستان ایالت میشیگان آمریکا، پزشکان شروع به اجرای یک روش جدید در بخش ICU کردند. در عرض یک شبانه روز، متخصصین پزشکی از موفقیت این روش حیرت زده شدند.

سه ماه پس از شروع، نرخ آلودگی در بیماران ICU به میزان ۶۶ درصد توسط این روش کاهش یافت. همین روش در عرض ۱۸ ماه ۷۵ میلیون دلار در هزینه های پزشکی و سلامت صرفه جویی ایجاد نمود. از همه بهتر اینکه همین یک تغییر، جان ۱۵۰۰ نفر را در یک سال و نیم نجات داد. استراتژی فوق، سریعا در یک مقاله ی پر سرو صدا در ژورنال پزشکی New England به چاپ رسید.
این معجزه ی پزشکی ساده تر از چیزی بود که فکرش را بکنید: یک چک لیست.

قدرت رعایت کردن دقیق قدم ها
استراتژی چک لیست اجرا شده در بیمارستان های میشیگان “پروژه‌ی برتر آی‌سی‌یو” نام گرفت. این روش توسط یک پزشک بنام پیتر پرونووست ایجاد و رهبری شده بود و بعدا توسط نویسنده ای بنام آتول گاواند بصورت عمومی منتشر گردید.
در کتاب پرفروش آقای گاواند، The Checklist Manifesto، وی شرح میدهد که چگونه چک لیست ساده ی پرونووست توانسته چنین نتایج خیره‌کننده‌ای ایجاد کند. یک چک لیست با ۵ گام، راه حلی بود که بیمارستان های میشیگان برای نجات ۱۵۰۰ بیمار مورد استفاده قرار داده بودند. تنها لحظه ای به آن فکر کنید. هیچ نوآوری فنی‌ای در کار نبود. هیچ کشف دارویی یا روش پیچیده ای در کار نبود. پزشکان تنها بواسطه ی این چک لیست از صرفنظر کردن از بعضی قدم ها خودداری کرده بودند و تک تک مواردی که باید رعایت کنند را بصورت دقیق انجام داده بودند. آنها جوابهایی که قبلا برای مشکلات بیماران میدانستند را به شیوه ای پایدارتر اعمال کرده بودند.

راه حل های جدید در برابر راه حل های قدیمی
ما همیشه تمایل داریم تا جوابهایی که از قبل برای یک سوال یا مشکل پیدا کرده‌ایم، کم اهمیت بدانیم. ما راه حلهای قدیمی را –حتی در صورتیکه بهترین راه حل باشند- کمتر مورد استفاده قرار میدهیم. چون فکر میکنیم آنها مواردی هستند که بصورت پیشفرض مدنظر قرار داده ایم.
مشکل اینجاست: “همه این را میدانند” خیلی با “همه این را انجام میدهند” فرق دارد. اینکه یک راه حل شناخته شده است، به این معنی نیست که بکار رفته باشد.
حتی بدتر از آن، اینکه راه حلی گه گاهی بکار رفته، به این معنی نیست که همیشه و بصورت پایدار بکار رفته است. هر پزشکی ۵ گامی را که پرونووست در چک لیست آورده بود را میدانست، ولی تعداد قلیلی هر پنج مورد را هر دفعه بصورت مرتب انجام داده بودند.
فرض میکنیم که اگر بخواهیم پیشرفت واقعی داشته باشیم، راه حلهای جدیدی نیاز است، ولی همیشه اینطور نیست.

از چیزهایی که از قبل دارید استفاده کنید
الگوی مذکور به همان اندازه که در شرکتهای بزرگ و دولتها معنی پیدا میکند، در زندگی شخصی ما نیز کاربرد دارد. ما ایده‌ها و منابعی که دم دست داریم را براحتی هدر میدهیم فقط به این دلیل که بنظر جدید و جذاب نیستند.
مثالهای بسیاری از رفتارهای بزرگ و کوچک وجود دارند که اگر با پایداری و ممارست بیشتری آنها را انجام دهیم، این فرصت را دارند تا پیشرفتهای اساسی در زندگی ما ایجاد کنند. رسیدگی به سلامت یا ورزش کردن مرتب، اجرای امور کاری اصلی در هر روز (و نه فقط زمانیکه فرصت دارید)، بیشتر عذرخواهی کردن (پذیرفتن مسئولیت)، شکرگزاری و…
البته! این راه حلها خسته کننده بنظر میرسند. حرفه ای شدن در انجام امور اساسی جذاب نیست، اما جواب میدهد. مهم نیست در حال انجام چه کاری هستید، یک چک لیست ساده از گام های مرتب وجود دارد –گام هایی اساسی و پایه ای که سالهاست آنها را میدانید- و میتوانید آن را الان اعمال کنید و در صورت پایبندی به قدم های مذکور نتایج سریع بگیرید.
پیشرفت معمولا پشت راه حلهای خسته کننده و ایده های استفاده نشده، پنهان شده است. شما اطلاعات بیشتری احتیاج ندارید، شما حتی استراتژی بهتری هم نمیخواهید. فقط کافیست چیزی را که قبلا جواب داده را انجام دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *