۲۵ نکته‌ی بازاریابی محتوا که باید بدانید

بازاریابی محتوا تبدیل به قسمت بزرگی از فرآیند درگیر کردن مصرف کننده و جلب توجه مخاطب مناسب در دنیای آنلاین شده است. این یعنی شرکتهای بسیاری در حال پیاده‌سازی آن هستند و پیدا شدن در دریایی از صوت، ویدیو، تصویر، سند، بلاگ و … هر روز سخت‌تر می‌شود.

موضوع زمانی بدتر می‌شود که هر بازاریاب و صاحب کسب و کاری وقتی تلاش می‌کند محتوای کافی ایجاد کرده، توجه مناسب دریافت و راههای جالب برای خلاقیت پیدا کند، خودش را در یک گودال مجازی می‌یابد. این افراد کم نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد ۷۰ درصد از بازاریابان B2B در حال خلق محتوای بیشتری نسبت به سال گذشته‌شان هستند، و برای ۵۴ درصد از آنها ایجاد محتوای جذاب سخت است.

چرخه بازاریابی

اختلاف فاحشی بین بازاریابی B2B (کسب و کارهایی با خدمات و محصولات برای دیگر کسب و کارها) و B2C (کسب و کارهایی با خدمات و محصولات برای مصرف‌کننده نهایی) وجود دارد، و هر کدام چالش‌های خاص خود را دارند. علیرغم این مسائل، میتوان با رعایت این نکات از گودال خارج شده و چیزی جدید و جالب توجه خلق نمایید.

 

در اینجا ۲۵ نکته برای بازاریابی محتوا ذکر شده است که بوسیله آنها می‌توانید در این کار موفق باشید:

۱- بوسیله‌ی محتوا به آرامی مشتریان خود را به سمت چرخه‌ی خرید سوق دهید. نباید از آن بعنوان یک قایق تندرو که تا خرخره پر شده، برای تبدیل “خوانندگان” به “خریداران” استفاده کنید.

۲- از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی جهت تقویت بازاریابی محتوای خود در این شبکه‌ها استفاده کنید. یک تبلیغ ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در فیسبوک، تلگرام یا اینستاگرام ممکن است راه زیادی را برای شما طی کند.

۳- تا جاییکه امکان دارد محتوای خود را روی یک دامنه‌ی .com عرضه کنید. ۸۴ درصد از صفحات با رتبه‌ی بالا از .com بعنوان دامنه‌ی اصلی خود استفاده می‌کنند. در صورتیکه دامنه‌ی دلخواه شما قبلا تصاحب شده، از دامنه‌ی کشوری که بیشترین مخاطب را در آن دارید استفاده کنید.

۴- تام فیشبرن از شرکت Marketoonist میگوید: “بهترین تبلیغات، حس تبلیغ بودن را منتقل نمی‌کنند”. اگر مخاطب را مجبور به دیدن ارزش محتوای خود کنید یا بخواهید به زور چیزی را از طریق محتوا بفروشید، جواب نخواهد داد. محتوای خود را پیرامون یک موضوع جذاب (برای مشتری) ارائه کنید.

۵- از نوشتن مطالب کوتاه بدلیل اینکه می‌خواهید فقط محتوا تولید کرده باشید و از دستش خلاص شوید، بپرهیزید. سعی کنید نوشته های شما از ۱۰۰۰ کلمه بیشتر باشد تا ترافیک و رتبه شما در موتورهای جستجو بهبود یافته و همچنین به خواننده محتوای ارزشمند عرضه کرده باشید.

۶- پیش از برنامه‌ریزی و تولید محتوا، خریدار را برای خود شخصیت پردازی کنید. به این روش بهتر درک می‌کنید چه کسی آن را می‌خواند و دنبال گرفتن چه جوابی است. و به این صورت “نرخ تبدیل” بالاتری خواهید داشت.

۷- بعنوان مهمان در سایتهای معروف در زمینه کاری‌تان، مطلب بنویسید و در پایان مطلب یا قسمت توضیحات پروفایل خود یک لینک به سایتتان قرار دهید. این کار منجر به پرسنال برندینگ و ترافیک خواهد شد.

۸- از عناوین بلند پرهیز کنید و سعی کنید عنوان مطلب خود را کوتاه، ساده و بهینه انتخاب کنید طوری که اشاره به محتوای مطلب داشته باشد. هرچه عنوان شما بیشتر حالت تبلیغاتی یا زرد داشته باشد، کاربر نیز بیشتر محتاط خواهد بود.

۹- از هر فرصتی برای گرفتن ایمیل کاربران در بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. گزارش‌های ۸۰ درصد کسب و کارها نشان میدهد پست الکترونیک مستقیما با درآمد آنلاین آنها مرتبط است.

۱۰- بصورت منظم بلاگ کنید نه گاه و بیگاه. در یک تحقیق در Hubspot، ۸۲ درصد بازاریابانی که روزانه در وبلاگ مطلب می‌نوشتند گفته‌اند که حداقل یک مشتری از طریق بلاگ داشته‌اند، و در مقابل برای کسانی که ماهیانه مطلب نوشتند این رقم ۵۷ درصد بوده است.

۱۱- محتوای خود را بوسیله دکمه‌های به اشتراک گذاری در کنار مطلب‌تان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. میتوانید برای تسهیل این کار از یک افزونه نیز بهره بگیرید.

۱۲- محتوای قدیمی‌تان را به شکلی جدید بروزرسانی کرده و دوباره قرار دهید چون برای کاربرانی که آنها را ندیده اند، تازه خواهد بود. مدیر عامل TopRank Marketing می‌گوید: “اگر محتوای قدیمی خود را طوری انتشار مجدد نکنید که ارزشی یکتا را به مردم ندهد، این کار بیهوده خواهد بود.”

۱۳- محتوا را از طریق فیدها (RSS، Atom، و…) ارائه کنید تا منجر به مخاطب جدید و ترافیک مراجعه‌ای به وب‌سایت شما شود.

۱۴- همیشه یک استراتژی محتوا ایجاد کنید. اکثر بازاریاب‌های محتوای موفق یک استراتژی محتوای مکتوب برای خود تهیه می‌کنند.

آیا برای استراتژی محتوای خود نیاز به کمک دارید؟
“محتوای خوب” خبرهای خوبی برایتان دارد!

۱۵- یک استراتژی مشخص برای توزیع محتوا ایجاد کنید. یک چک لیست شامل تمام کانال‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌هایی که برای پخش کردن محتوا استفاده میکنید، درست کرده و برای هر مطلب طبق آن عمل کنید.

۱۶- همیشه برنامه ای برای جذب مخاطبان داشته باشید. می‌توانید از ابزارهای صرفه جویی در وقت مانند Narrow.io برای کمک به رشد تعداد دنبال کنندگان خود استفاده کنید.

۱۷- به اشخاص حقیقی و حقوقی شناخته شده در صنعت خودتان از طریق لینک دادن به مطالبشان یا نقل قول از آنها در مطالب خودتان، ارجاع دهید. سپس به نحوی به آنها اطلاع دهید که نام آنها را آورده‌اید، مثلا از طریق ایمیل یا ارسال پیام در پروفایل اجتماعی آنان.

۱۸- بعضی اوقات بهترین نوع بازاریابی محتوا، ارسال یک ایمیل یا پیام تشکر شخصی است. در شرکت When I Work تیم آنها کارتهای تشکر دست نویس برای همه مشتریان ارسال می‌کنند. قریب به ۷۰ درصد اوقات این کارتها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و نتیجه‌ی آن رشد ۲۳ درصدی در مشتریان ارجاعی است. کار ساده‌ای است و یک عمل برد-برد برای کسب و کار و مشتری محسوب می‌شود.

۱۹- محتوای یکبار مصرف تولید نکنید. سعی کنید محتوای سریالی ایجاد کنید تا ترافیک تکرارشونده داشته باشید.

۲۰- به خاطر بسپارید که برای همه محتوای خود در هر کانال توزیعی از اصول اولیه‌ی بهینه سازی برای تبدیل مخاطب به مشتری استفاده کنید. چرا که باعث بالا رفتن فروش خواهد شد. بعنوان مثال میتوان از موضوع و فرمت مطالب، درگیر کردن از طریق جلوه‌های بصری، و ایجاد call to action ها نام برد.

۲۱- به دقت آمار بازدید و تحلیل بازدیدکنندگان را بررسی کنید تا بدانید کدام مطالب و چه نوع محتوایی طرفدار بیشتری دارد و ترافیک بیشتری برای شما می‌آورد. روی آنهایی که محبوب‌تر هستند بیشتر کار کرده و آنهایی که طرفدار کمتری دارند را متوقف کنید.

۲۲- نوشتن در مورد موضوعات داغ روز مهم است، اما سعی کنید طوری بنویسید که برای ماهها و سالها برایتان کاربر جذب کنید.

۲۳- همیشه وقتی محتوا تولید می‌کنید، تمرکز خود را مخاطب قرار دهید. بنیانگذار CopyBlogger میگوید: “روی داشتن یک بلاگ عالی تمرکز نکنید. روی خلق بلاگی که برای خواننده‌ها عالی باشد تمرکز کنید.”

۲۴- طوری بنویسید و صحبت کنید که انگار در حال مکالمه با دوستتان هستید. کاربران با محتوایی که حالت محاوره‌ای دارد خیلی بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. در سطح خودشان صحبت کنید، شما یک کتاب نیستید.

۲۵- خوب نوشتن خودش نمی‌آید. شرایط، مولفه‌ها و زمانهای متفاوت روز را برای نوشتن تست کنید. بهترین وضعیت برای خلاق بودن خود را پیدا کنید. اگر واقعا احساس کردید نمی‌توانید محتوای مناسب بنویسید، از آزادکاران (فریلنسرها) یا شرکتهای متخصص تولید محتوا برای خلق مطالب جذاب برای مخاطب بهره بگیرید.

برای تولید و بازاریابی محتوا بصورت تخصصی “محتوای خوب” کنار شماست!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *