اینستاگرام به ۳ روش در حال متحول کردن کسب و کار رستوران‌هاست

هنوز هم وقتی وارد یک رستوران می‌شویم، انتظار داریم شخصی با خودکار و کاغذ حاضر شود و سفارش ما را یادداشت کند. رستوران ها قرنها بدون حضور پیشرفتهای تکنولوژی بخوبی کار کرده اند. اما اخیرا کل صنعت مهمان نوازی شروع به در آغوش کشیدن تکنولوژی به شیوه‌های مختلف کرده است. از نحوه رزرواسیون و مدیریت لیست انتظار تا روشهای پرداخت های مالی.

میان همه ی پیشرفتهای فناوری‌ای که غذا خوردن را تحت تاثیر قرار دادند، شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام تغییرات محسوسی را در تجربه ی رستوران گردی ایجاد نمودند. اینستاگرام یک سرویس به اشتراک گذاری عکس است که در عرض ۶ سال همچون طوفانی جهان را درنوردیده است.
رستورانهای مهمی همچون Per Se در نیویورک و Fat Duck در بریتانیا عکاسی با فلش را ممنوع کرده اند. در عوض بسیاری از رستورانها به روند رو به رشد اینستاگرام بعنوان یک ابزار بازاریابی و راهی برای ارتباط با مشتریان روی خوش نشان داده اند. این کاملا منطقی بنظر میرسد.

نسل جدید از تمام نسل های پیشین بیشتر سراغ غذاهای بیرون میروند. طبق آمارِ آزمایشگاههای بازاریابی رستوران، نسل جدید ۱۷۴ دلار در ماه هزینه ی خوردن غذا در رستوران ها و کافه ها میکنند. و فقط در آمریکا حدود ۵۰ میلیون از نسل جدید در اینستاگرام عضو هستند. با رشد جمعیت اینستاگرام، رستورانها به ۳ روش، بیشتر با مشتریهایی که با تکنولوژی کار میکنند، تعامل میکنند.

۱- دکور و طراحی داخلی دارای اهمیت بیشتری شده است

دکوراسیون داخلی بشدت مورد توجه غذاخوری ها قرار گرفته است، چراکه انسان های بیشتری به جزییاتی همچون هنرهای روی دیوارها، چگونگی ارتباط رنگ سطح میز با ظرف غذا و نورپردازی توجه میکنند. این توجه اتفاقی نبوده است. در حقیقت رستوران دار معروف نیویورک، مایکل چرنو، اهمیت این موضوع را زمانی گوشزد کرد که مکان خوردن غذاهای دریایی را از لحاظ رنگ آمیزی و نورپردازی، مناسب عکس گرفتن طراحی نمود. او میگوید: “در دکوراسیون این مکان ۱۰۰ درصد اینستاگرام را مد نظر قرار دادیم.”

کِن فولک، طراح داخلی رستوران ها که روی محلی بنام Sadelle’s متعلق به Major Food Group کار کرده است، میگوید: “شما از طریق اینستاگرام ایده میگیرید، چراکه مردم در ثبت فضاها و اجزای تصویر حرفه ای شده اند…با میلیونها نفری طرف هستید که این حجم از عکسهای زیبا را میگیرند. چطور میشود از آنها الهام نگرفت؟”

سرمایه گذاری روی طراحی، یک سرمایه گذاری جمعی روی بازاریابی شبکه های اجتماعی است، چیزی که امروزه برای بازار تحت تاثیر محصولات دیجیتال امری ضروری محسوب میشود.

۲- نحوه ارائه ی غذا مهم شده است

بازار داغ اینستاگرام منجر به روشهای خلاقانه تری جهت ارائه ی غذا با تاکید بر چگونگی چیدمان محتوای ظرف، شده است. یکی از محبوب ترین خوردنی ها در سال ۲۰۱۶ (با تشکر از شبکه های اجتماعی) “میلک شِیک” هایی است که در کافه Black Tap Craft Burgers and Beer در نیویورک سِرو می‌شود. این میلک شِیک‌ها آنچنان زیبا تزیین شده اند که به شاهکارهایی از رنگ بدل گشته و انگار کسی آنها را از بهشت برای اشتراک گذاشتن در رسانه های اجتماعی فرستاده است. سرآشپز این رستوران میگوید: “اینستاگرام باعث شده امسال این رستوران به یکی از بزرگترین مطالب داغ پیرامون موضوع غذا تبدیل شود. هر بار که ما مطلبی در مورد میلک شِیک یا طراحی غذای جدیدی پست میکنیم، خیلی سریع همه گیر شده و صفهای طولانی جلوی رستوران تشکیل میشود. و این وضعیت متوقف نمیشود.”

طبق گزارش بلومبرگ، حتی فست فودها نیز به داخل قطار اینستاگرام پریده اند. رستورانهای زنجیره ای Chili’s تصمیم گرفته با دادن سیب زمینی های سرخ شده در ظرفهای استیل ضد زنگ و تعویض نان مورد استفاده ی برگرها، چهره ی غذاهای خود را جذاب تر کرده و از این معدن طلای بازاریابی سود بیشتری کسب کند.

تحویل دادن غذا در اشکال زیباتر، که در مجموع تجربه ی بهتری را برای مشتری رقم میزند و باعث میشود عکس آنها بیشتر و بیشتر به اشتراک گذاشته شود، حالا بخشی از معادله ی موفقیت در بازار رستوران هاست.

۳- خلق لحظات مارک دار که مناسب اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی باشد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته

تغییری در نحوه ی ایجاد لحظاتی خاطره انگیز و قابل ثبت در اینستاگرام توسط رستورانها را شاهد هستیم که همراه با ویژگیهای منحصر بفرد جهت ترغیب به استفاده در شبکه های اجتماعی میباشند.

در یک رستوران معروف ایتالیایی در نیویورک بنام Dante کوکتل هایی ویژه با یخ های دست ساز که روی آنها نام رستوران حک شده است، ساخته میشوند. این یک کار مارک دار، خاطره انگیز و شدیدا قابل اشتراک و تاثیرگذار است. چیزی که مشتریان بسیاری اقدام به ارسال عکسهای آن میکنند.
در اقدامی مشابه رستوران Mission Chinese Food نیز نوشیدنی‌های خود را به روش خاص و توجه برانگیز عرضه میکند: نارگیل های درسته بهمراه لامپهایی با نورپردازی صورتی و لیوانهای برنجی به شکل آناناس را تصور کنید. این نوشیدنی ها آنقدر منحصر بفرد و خاطره انگیز هستند که وقتی مشتریان این عکسشان را در اینستاگرام ارسال میکنند، نیازی به هیچ توضیحی نیست که در کجا چنین چیزی سِرو میشود. چراکه فالوورها (دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی) بخوبی از مکان آن باخبر هستند.

این روزها، با غذاخور هایی که تمام تجربه ی خوردن و آشامیدن خود را به تصویر میکشند و با دیگران به اشتراک میگذارند، رستوران ها خیلی بیشتر به مسائلی غیر از منوی خود فکر میکنند. از نحوه ی چیدمان ظرف غذا تا دکوراسیون، تمام جنبه های غذا خوردن یک مسئله ضروری بحساب می‌آید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *