۷ سوال رایج صاحبان کسب و کار در مورد سئو و جواب آنها

از شبکه های اجتماعی و فضاهای ذخیره سازی ابری تا وب سایتهای ریسپانسیو (سازگار با ابزارهای قابل حمل) و اپلیکیشن‌های هایبرید، حجم زیادی از اصطلاحات فنی و حرفه‌ای وجود دارند، مخصوصا در دنیای محتوای آنلاین.

یکی از کلماتی که متخصصان تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند، سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) است.

اگرچه این کلمه و معنی کاری که انجام میدهد، برای فعالان بازار دیجیتال به وضوح روشن است، اما اکثر صاحبان کسب و کار وقتی به مفاهیم این چنینی برمی‌خورند نیاز به اندکی آموزش دارند.
اگر شما هم در دنیای SEO هستید یا بخشی از تجارت شماست، ادامه این مطلب را بخوانید. به ۷ سوال متداول که ممکن است کارآفرینان از شما بپرسند پاسخ داده ایم.

۱- معنی سئو (SEO) چیست؟

این کلمه خلاصه عبارت “بهینه سازی برای موتور جستجو” است و اشاره دارد به روند بروزرسانی محتوا و روش نشانه گذاری سایت شما تا مردم راحت تر بتوانند از طریق جستجوی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو همچون گوگل به کسب و کار شما برسند. تعریف جذاب‌تر اینست که یکی از به صرفه‌ترین و ضروری‌ترین راههای حصول اطمینان از دیده شدن یک کسب و کار در فضای رقابتی دنیاست.

۲- سئو چگونه کار میکند؟

تعریف این عبارت به تنهایی کافی نیست، و باید به وضوح این روند را شرح داد. SEO متشکل از دو جزء مرتبط به هم می‌باشد: محتوا، و طراحی وبسایت.
فاکتور محتوا یعنی نحوه‌ی نوشتن و توسعه ی کلمات و عبارات در سایت شما به شکلی که موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط با کارتان کاملا مشخص باشند. و وقتی موتور جستجویی مانند گوگل به دنبال چیزی در وب میگردد، کلمات کلیدی سایت شما بخوبی در نتایج نمایان شوند.
طراحی وبسایت یعنی فراداده‌ها (metadata)، دسته‌بندی‌ها، و برچسب‌ها. این موضوع در اصل برمیگردد به اینکه چگونه سایت خود را برای پیدا شدن توسط موتورهای جستجو نشانه گذاری کرده اید. فروش اتومبیل؟ یا … مثلا نشانه گذاری با کلمات عمومی همچون “حیوانات”، “تجارت” و “قهرمانان” به خوبی کلماتی همچون “ماشین”، “دست دوم” و “طرح مالی” نیستند.

۳- نوشتن سئو یعنی چه؟

سوال بعدی معمولا در مورد فاکتور محتوا پرسیده می‌شود؟ بعد از اینکه صاحبان کسب و کار نگران مطالب سایت خود، کلمات کلیدی و دیگر الگوریتم‌ها میشوند، طبیعی است که بپرسند “نوشتن برای سئو چیست؟”. یک نویسنده‌ی سئوی خوب نه تنها اهداف تجاری بلکه نوع زبان مورد استفاده را بخوبی درک میکند و این دو را به شیوه ای مناسب در کنار یکدیگر بکار میگیرد تا مطمئن شود در کنار عملکرد بهتر در موتورهای جستجو، خواننده نیز از خواندن عبارات و لغات لذت می‌برد.

۴- چگونه محتوای خود را بهینه کنم؟

ممکن است مقداری حساسیت درباره SEO وجود داشته باشد چراکه صاحبان کسب و کار نگران این هستند که این کار شاید مدتها طول بکشد و مجبور باشند سایت خود را برای مدتی تعطیل کنند. خوشبختانه با پلت فرم‌های جدید ایجاد وبسایت، این کار براحتی ویرایش کلمات و عبارات در یک فایل نوشتاری است و همه چیز بصورت آنلاین انجام میشود. در نتیجه نیازی به تعطیل شدن سایت نبوده و میتوان بصورت قدم به قدم محتوا را بروزرسانی نمود.

۵- چه مدت زمان میبرد تا بتوانم نتایج را ببینم؟

برای اهل تجارت، زمان بندی همه چیز است. محتوای سایت میتواند کمک عظیمی به بهبود رتبه ی سریع سایت شما در نتایج جستجو بکند. به یاد داشته باشید که بهبود محتوا فقط میتواند شما را به صفحه اول نتایج برساند اما همیشه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو محدودیت جدی برای قرار گرفتن در ۵ نتیجه اول هستند. و برای قرار گرفتن در این موقعیت نیاز به سرمایه گذاری مالی زمانی خواهید داشت.

۶- چگونه متوجه شوم که بهینه سازی‌ها دارد جواب می‌دهد؟

یکی از نکات خوب در سئو اینست که مدیر وبسایت میتواند همیشه تعداد بازدیدهایی که از موتورهای جستجو به سمت شما هدایت شده اند را ردگیری کند (بشرط اینکه چنین قابلیتی را با ابزارهایی همچون Google Analytics فراهم کرده باشید). بعنوان اثبات ادعای خود در مورد بهبود شرایط سایت در نتایج جستجو، کارآفرین را تشویق به رصد کردن منشا ترافیک سایتش کنید. بازدید بیشتر از طرق موتورهای جستجو یعنی بهبود رنک سایت و موفقیت سئو.

۷- هر چند وقت باید این کار را انجام دهم؟

هر صاحب کسب و کاری در مورد هزینه های تکرارشونده حساس است. خوشبختانه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسته به تغییرات در اهداف تجاری‌تان و تحرکات رقبا، هر ۶ تا ۱۲ ماه باید انجام شوند. علاوه بر این، اگر یک نویسنده‌ی دیجیتال در تیم خود داشته باشید، سئو در همان مرحله‌ی اول تولید محتوا اتفاق افتاده و تجارت شما همیشه در حال بهبود وضعیت خود در موتورهای جستجو خواهد بود.

آیا صاحب شرکت، کسب و کار، یا استارتاپ هستید؟
بخش SEO و SEM در “محتوای خوب” روزهای خوبی را برای تجارت شما می‌سازد!
برای اطلات بیشتر کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *