قدرت محتوا: دیجی‌کالا vs بامیلو (مقایسه‌ی جامع و تحلیلی)

“محتوا پادشاه است”. این جمله را شاید بارها شنیده باشید. اما در این مطلب می‌خواهیم عمق قدرت این پادشاهی را با تحلیل فنی و دقیق دو فروشگاه اینترنتی بزرگ کشور بررسی کنیم.

 
فروشگاه دیجی‌کالا توسط برادران حمیدی بنیان‌گذاری شد و با این تفکر آغاز به کار کرد که برای خریداران محصولات خود محتوای فاخر تولید کرده و تمام جوانب هر محصول را در صفحه‌ی فروش آن به دقت بررسی کند، و بدین وسیله مشتری آگاهانه اقدام به پرداخت کند. تفکر پشت بامیلو را اما باید در سیستم کاری سرمایه‌گذار آلمانی آن یعنی “راکت اینترنت” جستجو کرد. این شرکت در دنیا به کپی کردن ایده‌های استارتاپ‌های آمریکایی در قاره‌های اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی معروف است. شیوه‌ی بنیان‌گذاران Rocket Internet به این صورت است که در چند هفته یک استارتاپ موفق در آمریکا را در کشوری دیگر کپی کرده و سپس بصورت انفجاری اقدام به تبلیغات می‌کنند (تبلیغات وسیع بامیلو در ابتدای کار مخصوصا در شبکه تبلیغاتی گوگل را به یاد بیاورید). آنها شدیدا به “رشد انفجاری” علاقمند هستند، یعنی جذب تعداد کاربران بسیار زیاد در بازه‌ی زمانی کم. چنین دیدگاهی قطعا میانه‌ای با بعضی اصول و قواعد معمول تجارت ندارد. پشتوانه‌ی مالی قوی باعث گردیده تا آنها با این شیوه استارتاپ‌های موفقی را در کشورهای مختلف راه‌اندازی کنند.
 
لازم به ذکر است که بامیلو بیش از اینکه فروشگاه باشد، یک بازارچه (Marketplace) است یعنی جنس را از فروشنده گرفته، سلامت آن را از هر لحاظ بررسی می‌کند و به خریدار تحویل می‌دهد. آنها همچون دیجی‌کالا انبارهای بزرگ ندارند و تنها بعضی محصولات پرفروش را به مقدار محدود انبار می‌کنند. در آن سو دیجی‌کالا یک فروشگاه به حساب می‌آید که اتفاقا صاحب انبارهای وسیع بوده و اجناس را در مقیاس بالا دِپو می‌کند.
 
حال قصد داریم بصورت موردی بعضی فاکتورهای فنی را در مورد این دو کسب و کار بررسی نماییم.
 
توجه: این مطلب صرفا در زمینه‌های مرتبط با تولید و بازایابی محتوا و تبلیغات اینترنتی اقدام به بررسی دو فروشگاه دیجی‌کالا و بامیلو کرده است، و یک بررسی کامل با در نظر گرفتن تمامی جوانب تجاری همچون روند تحویل کالا، تعامل با تامین‌کنندگان، پشتیبانی، تضمین بازگشت کالا، گستردگی و کیفیت محصولات و … نمی‌باشد.

 

۱- بازاریابی محتوا

دیجی‌کالا در قالب یک مجله اینترنتی بنام “دیجی‌کالا مَگ” و در آدرس mag.digikala.com اقدام به بازاریابی محتوا نموده است. بامیلو نیز این کار را در یک بلاگ سازمانی به آدرس blog.bamilo.com انجام می‌دهد. هر دو از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده‌اند.
لازم به ذکر است که دیجی‌کالا در آدرس tv.digikala.com نیز اقدام به عرضه‌ی محتوای ویدیویی می‌کند. با توجه به اینکه تمرکز بیشتر روی دیجی‌کالا مگ قرار گرفته، دیجی‌کالا تی‌وی در بررسی ما لحاظ نشده است.
 
مرتبط: چرا کسب و کار شما باید تولید محتوا را برون‌سپاری کند؟
 

– مکان لینک

محل و چگونگی قرار دادن لینک این دو آدرس در سایت اصلی آنها نشان از میزان اهمیت محتوا برای هر کدام دارد. در Digikala لینک مجله اینترنتی در بالای سایت و در Bamilo در پایین سایت قرار گرفته است.
 
مکان لینک بلاگ دیجی‌کالا و بامیلو
 

– تعداد مطالب

در بلاگ بامیلو اولین مطلب مربوط به ۱ مهر ۱۳۹۳ بوده و تعداد کل مطالب ۶۲۲ عدد (تا لحظه انتشار این مطلب) می‌باشد، در دیجی‌کالا مگ اولین مطلب مربوط به ۹ فروردین ۱۳۹۴ و تعداد کل مطالب ۹۸۲۵ عدد (تا لحظه انتشار این مطلب) است.
 
از همین اعداد می‌توان روند بروزرسانی این دو وبلاگ را متوجه شد اما حتی با نگاهی به صفحه‌ی اول هر کدام، متوجه خواهید شد که تعداد کل مطالبی که در یک روز در دیجی‌کالا مگ منتشر می‌شود از کل مطالب انتشار یافته‌ی یک هفته در بلاگ بامیلو بیشتر است.
 

برای تولید محتوا بصورت تخصصی “محتوای خوب” کنار شماست!

 

– تعداد صفحات ایندکس شده

با یک جستجوی دستوری در گوگل متوجه خواهید شد که تعداد صفحات لیست شده در این موتور جستجو برای دیجی‌کالا مگ ۲۹۴۰۰ و برای بلاگ بامیلو ۲۰۷۰ می‌باشد.
 
صفحات ایندکس شده‌ی دیجی کالا و بامیلو
 

– قالب و نحوه چیدمان بلوک‌ها

رعایت دو اصل Usability (کاربردپذیری) و Accessibility (دسترسی‌پذیری) در طراحی وبسایت‌ها و ساختار آنها، بخصوص سایت‌های محتوایی اهمیت بالایی دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌فرمایید ظاهر و ساختار مجله‌ی اینترنتی دیجی‌کالا با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده است همه چیز مرتب در جای خود قرار گرفته، اما ظاهر و ساختار بلاگ بامیلو اندکی بی‌نظم چیدمان گردیده، اسکرول زیادی می‌خورد و دارای فضاهای خالی بی‌استفاده نیز هست.
 
قالب دیجیکالا مگ و بلاگ بامیلو
 

– ساختار URLها

هر دو اقدام به فعال‌سازی URLهای مرتب در وردپرس کرده‌اند، اما این کار در وبلاگ بامیلو با دقت کمتری انجام شده است؛ چراکه شاهد هستیم عبارت category برای دسته‌بندی‌ها و همچنین اعداد روز، ماه، سال برای مطالب در آدرس صفحات استفاده شده که اگر حذف یا حداقل بهینه‌سازی می‌شدند بمراتب برای رتبه‌ی سئو بهتر می‌بود. لینک‌های دیجی‌کالا تمیزتر ساخته شده‌اند، چنانکه برای دسته‌بندی‌ها بجای عبارت category از “group-گروه” و برای مطالب بجای تاریخ از “article-مقاله” استفاده شده است.
اگرچه این تنظیمات برای دیجی‌کالا مگ بهتر از این نیز می‌توانند باشند.
 
توجه: موارد فنی بسیاری در مورد وضعیت SEO برای هر دو آدرس قابل بررسی هستند که از حوصله‌ی این مطلب خارج است. اما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های رایگان تحلیل سئو، این دو سایت را بصورت اجمالی بررسی کنید.
 

آیا نیاز به خدمات سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) دارید؟ اینجا کلیک کنید!

 

۲- تولید محتوا برای کالاها

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، دیجی‌کالا تولید محتوا برای محصولات را سنگ بنای کار خود نهاده است و برای هر محصول بصورت تخصصی اقدام به نوشتن مطلب می‌کند. موضوع قابل توجه این است که برای اغلب محصولات، محتوای اختصاصی نوشته شده است.
 
توضیحات محصول دیجی‌کالا
 
بامیلو نیز این کار را انجام داده اما نه برای همه‌ی کالاها. در بعضی محصولات به ذکر مشخصات بصورت لیستی اکتفا نموده و برای بعضی دیگر محتوای تفصیلی درج شده است. بعضی مطالب نیز محتوایی تکراری و کلی در مورد تولیدکننده‌ی محصول وکیفیت کار آن می‌باشد.
 
توضیحات محصول بامیلو
 

۳- بازاریابی اینترنتی و کمپین‌های تبلیغاتی

هر دوی این فروشگاه‌ها بودجه‌ی کلانی را به تبلیغات اختصاص داده‌اند؛ که البته از دیدگاه نگارنده استراتژی صحیحی است. با توجه به اولویت‌های استراتژیکی که بامیلو و دیجی‌کالا برای خود دارند، هر کدام روی بخشهایی از تبلیغات اینترنتی تمرکز بیشتری دارند و این موضوع دلیل بر برتری یکی بر دیگری نخواهد بود. اگر در معرض تبلیغات آنها قرار گرفته باشید، احتمالا در جریان چگونگی کار هر کدام هستید.
 
بامیلو سعی بر راه‌اندازی کمپین‌های متنوع و ترکیبی با دیگر استارتاپ‌های مجموعه‌ی راکت اینترنت در ایران همچون زودفود داشته است. همچنین یکی از نقاط تمرکز بامیلو روی بازاریابی ایمیلی است که بصورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود.
 
آنچه در مورد دیجی‌کالا یک امتیاز محسوب می‌شود، تبلیغات بنری حرفه‌ای آنها در سطح وب می‌باشد. بعنوان مثال این فروشگاه از تبلیغات تک محصوله به شکل خوبی برای جذب مخاطب و کشاندن وی به صفحات فرود خود می‌کند.
 
این دو فروشگاه گاهی بصورت مقطعی روی کمپین‌های خاص که مربوط به “مسئولیت اجتماعی” یا Social Responsibility کسب و کارهاست، نیز تمرکز می‌کنند. بعنوان مثال هر دو، کمپین‌هایی برای حمایت از نیازمندان یا افراد کم‌توان در ماه رمضان داشتند. مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین موضوعاتی‌ست که امیدواریم استارتاپ‌های ایرانی توجه بیشتری به آن داشته باشند.
 

۴- الکسا چه می‌گوید؟

از آنجا که ما هیچ دسترسی به آمار بازدید دقیق این دو وبسایت نداریم، ناچار هستیم از بعضی اطلاعات ارائه شده توسط تحلیل‌گر Alexa استفاده نماییم. این آمار دقیق نیستند اما مقیاس قابل قبولی برای مقایسه هستند.
 
توجه: آمار سایت الکسا هر شبانه روز یکبار بروزرسانی می‌شوند و کلیه اعداد و ارقام مربوط به لحظه‌ی نگارش این مطلب می‌باشند.
 
رتبه‌ی ۳۶۸ در دنیا و ۴ در ایران برای دیجی‌کالا و رتبه‌ی ۱۸۴۰ در دنیا و ۲۵ در ایران برای بامیلو می‌باشد.
 
رنک الکسا دیجی‌کالا و بامیلو
 
بخش مهم‌تر در آمار الکسا سه عدد مربوط به میزان درگیری بازدیدکنندگان روی وبسایت است:
 

شاخص Digikala Bamilo
نرخ دفع (Bounce Rate) ۲۳٫۵% ۴۷٫۱۰%
بازدید روزانه صفحات به ازای هر کاربر ۷٫۲۹ صفحه ۴٫۳۹ صفحه
زمان مصرف شده توسط هر کاربر در روز ۹:۵۷ دقیقه ۴:۱۰ دقیقه

 
همانطور که مشاهده می‌کنید دیجی‌کالا بواسطه‌ی محتوای تولید شده‌ی بیشتر و باکیفیت‌تر، نرخ درگیری بهتری نسبت به بامیلو دارد.
 
ترافیک ورودی از موتورهای جستجو نیز برای هر دو تقریبا یکسان و بین ۷ تا ۸ درصد از کل ترافیک می‌باشد.
 
در قسمت Upstream Sites آدرس سایتهایی را می‌بینید که بازدیدکنندگان قبل از ورود به بامیلو و دیجی‌کالا بازدید کرده‌اند. متاسفانه سه آدرس از پنج آدرس برتری که قبل از ورود به بامیلو بازدید شده‌اند مربوط به تبلیغات ناخواسته و پاپ‌آپ هستند (onclickads.net / isanalyze.com / wonderlandads.com). این موضوع نشانه‌ی بدی برای اهل فن می‌باشد و همه می‌دانیم که این نوع تبلیغات برای کاربران بصورت ناخواسته باز می‌شود و بسیار آزاردهنده هستند. حتی بعضی عنوان “کلیک دزدی” به این نوع تبلیغات می‌دهند. البته دست‌اندرکاران بازاریابی مجموعه‌ی بامیلو در مورد نوع روشهای انتخابی برای تبلیغات مختارند، اما وقتی در سطوح بالای تجاری فعالیت می‌کنید معمولا حساسیت بیشتری در مورد اصولی بودن استراتژی‌ها وجود خواهد داشت.
 
digikala bamilo upstream sites
 
این موضوع به این معنی است که علیرغم محبوبیت بامیلو، نمی‌توان به رتبه‌ی الکسای آن در تخمین بازدید واقعی اکتفا کرد.
 

۵- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هر دو فروشگاه فعالیت قابل قبولی در شبکه‌های اجتماعی دارند.
در جدول زیر می‌توانید میزان مخاطبان هر کدام از این دو فروشگاه را در رسانه‌های اجتماعی مختلف ببینید. (آمار مربوط به لحظه‌ی نگارش این مطلب هستند)
 

شبکه اجتماعی Digikala Bamilo
تلگرام ۲۰۷۷۶۴ ممبر ۱۴۵۸۰۵ ممبر
اینستاگرام ۱۸۸k فالوور ۱۸٫۴k فالوور
فیسبوک ۶۲۶۳۳ لایک ۴۰۷۶۳ لایک
توییتر ۶۹۸۵ فالوور ۱۵۶۸ فالوور
گوگل پلاس ۵۰۸۱ فالوور ندارد
آپارات ۳۰۲۰ دنبال کننده ۱۰۲ دنبال کننده
کلوب ندارد ۲۶۶ دنبال کننده

 
همانطور که از اعداد و ارقام مشخص است، دیجی‌کالا توانسته توجه بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی جلب کند. این مورد را کنار محتوای عظیم تولید شده در این فروشگاه بگذارید تا ترکیبی عالی از شگردهای محتوایی جهت افزایش نرخ تبدیل (که برای یک فروشگاه به فروش بیشتر منجر می‌گردد) داشته باشید.
 
 
در این مقاله سعی نمودیم کاملا بی‌طرف و صرفا بر طبق شواهد و اعداد و ارقام به بررسی این دو فروشگاه بپردازیم. بر همین اساس، پر واضح است فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در زمینه‌ی استفاده از محتوا جهت رونق کسب و کار خود بمراتب بهتر از فروشگاه بامیلو عمل کرده است.
 
اگر شما از مشتریان این فروشگاه‌ها هستید و یا نکته‌ای از قلم افتاده است، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این مطلب به ما یادآوری کنید.
 

تولید محتوای استارتاپ خود را به “محتوای خوب” بسپارید. خیالتان راحت، تعرفه‌های ما مناسب هستند!

 

یک دیدگاه در “قدرت محتوا: دیجی‌کالا vs بامیلو (مقایسه‌ی جامع و تحلیلی)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *