“محتوا پادشاه است”. این جمله را شاید بارها شنیده باشید. اما در این مطلب میخواهیم عمق قدرت این پادشاهی را با تحلیل فنی و دقیق دو فروشگاه اینترنتی بزرگ کشور بررسی کنیم.
فروشگاه دیجیکالا توسط برادران حمیدی بنیانگذاری شد و با این تفکر آغاز به کار کرد که برای خریداران محصولات خود محتوای فاخر تولید کرده و تمام جوانب هر محصول را در صفحهی فروش آن به دقت بررسی کند، و بدین وسیله مشتری آگاهانه اقدام به پرداخت کند. تفکر پشت بامیلو را اما باید در سیستم کاری سرمایهگذار آلمانی آن یعنی “راکت اینترنت” جستجو کرد. این شرکت در دنیا به کپی کردن ایدههای استارتاپهای آمریکایی در قارههای اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی معروف است. شیوهی بنیانگذاران Rocket Internet به این صورت است که در چند هفته یک استارتاپ موفق در آمریکا را در کشوری دیگر کپی کرده و سپس بصورت انفجاری اقدام به تبلیغات میکنند (تبلیغات وسیع بامیلو در ابتدای کار مخصوصا در شبکه تبلیغاتی گوگل را به یاد بیاورید). آنها شدیدا به “رشد انفجاری” علاقمند هستند، یعنی جذب تعداد کاربران بسیار زیاد در بازهی زمانی کم. چنین دیدگاهی قطعا میانهای با بعضی اصول و قواعد معمول تجارت ندارد. پشتوانهی مالی قوی باعث گردیده تا آنها با این شیوه استارتاپهای موفقی را در کشورهای مختلف راهاندازی کنند.
لازم به ذکر است که بامیلو بیش از اینکه فروشگاه باشد، یک بازارچه (Marketplace) است یعنی جنس را از فروشنده گرفته، سلامت آن را از هر لحاظ بررسی میکند و به خریدار تحویل میدهد. آنها همچون دیجیکالا انبارهای بزرگ ندارند و تنها بعضی محصولات پرفروش را به مقدار محدود انبار میکنند. در آن سو دیجیکالا یک فروشگاه به حساب میآید که اتفاقا صاحب انبارهای وسیع بوده و اجناس را در مقیاس بالا دِپو میکند.
حال قصد داریم بصورت موردی بعضی فاکتورهای فنی را در مورد این دو کسب و کار بررسی نماییم.
توجه: این مطلب صرفا در زمینههای مرتبط با تولید و بازایابی محتوا و تبلیغات اینترنتی اقدام به بررسی دو فروشگاه دیجیکالا و بامیلو کرده است، و یک بررسی کامل با در نظر گرفتن تمامی جوانب تجاری همچون روند تحویل کالا، تعامل با تامینکنندگان، پشتیبانی، تضمین بازگشت کالا، گستردگی و کیفیت محصولات و … نمیباشد.
۱- بازاریابی محتوا
دیجیکالا در قالب یک مجله اینترنتی بنام “دیجیکالا مَگ” و در آدرس mag.digikala.com اقدام به بازاریابی محتوا نموده است. بامیلو نیز این کار را در یک بلاگ سازمانی به آدرس blog.bamilo.com انجام میدهد. هر دو از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کردهاند.
لازم به ذکر است که دیجیکالا در آدرس tv.digikala.com نیز اقدام به عرضهی محتوای ویدیویی میکند. با توجه به اینکه تمرکز بیشتر روی دیجیکالا مگ قرار گرفته، دیجیکالا تیوی در بررسی ما لحاظ نشده است.
مرتبط: چرا کسب و کار شما باید تولید محتوا را برونسپاری کند؟
– مکان لینک
محل و چگونگی قرار دادن لینک این دو آدرس در سایت اصلی آنها نشان از میزان اهمیت محتوا برای هر کدام دارد. در Digikala لینک مجله اینترنتی در بالای سایت و در Bamilo در پایین سایت قرار گرفته است.
– تعداد مطالب
در بلاگ بامیلو اولین مطلب مربوط به ۱ مهر ۱۳۹۳ بوده و تعداد کل مطالب ۶۲۲ عدد (تا لحظه انتشار این مطلب) میباشد، در دیجیکالا مگ اولین مطلب مربوط به ۹ فروردین ۱۳۹۴ و تعداد کل مطالب ۹۸۲۵ عدد (تا لحظه انتشار این مطلب) است.
از همین اعداد میتوان روند بروزرسانی این دو وبلاگ را متوجه شد اما حتی با نگاهی به صفحهی اول هر کدام، متوجه خواهید شد که تعداد کل مطالبی که در یک روز در دیجیکالا مگ منتشر میشود از کل مطالب انتشار یافتهی یک هفته در بلاگ بامیلو بیشتر است.
– تعداد صفحات ایندکس شده
با یک جستجوی دستوری در گوگل متوجه خواهید شد که تعداد صفحات لیست شده در این موتور جستجو برای دیجیکالا مگ ۲۹۴۰۰ و برای بلاگ بامیلو ۲۰۷۰ میباشد.
– قالب و نحوه چیدمان بلوکها
رعایت دو اصل Usability (کاربردپذیری) و Accessibility (دسترسیپذیری) در طراحی وبسایتها و ساختار آنها، بخصوص سایتهای محتوایی اهمیت بالایی دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میفرمایید ظاهر و ساختار مجلهی اینترنتی دیجیکالا با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده است همه چیز مرتب در جای خود قرار گرفته، اما ظاهر و ساختار بلاگ بامیلو اندکی بینظم چیدمان گردیده، اسکرول زیادی میخورد و دارای فضاهای خالی بیاستفاده نیز هست.
– ساختار URLها
هر دو اقدام به فعالسازی URLهای مرتب در وردپرس کردهاند، اما این کار در وبلاگ بامیلو با دقت کمتری انجام شده است؛ چراکه شاهد هستیم عبارت category برای دستهبندیها و همچنین اعداد روز، ماه، سال برای مطالب در آدرس صفحات استفاده شده که اگر حذف یا حداقل بهینهسازی میشدند بمراتب برای رتبهی سئو بهتر میبود. لینکهای دیجیکالا تمیزتر ساخته شدهاند، چنانکه برای دستهبندیها بجای عبارت category از “group-گروه” و برای مطالب بجای تاریخ از “article-مقاله” استفاده شده است.
اگرچه این تنظیمات برای دیجیکالا مگ بهتر از این نیز میتوانند باشند.
توجه: موارد فنی بسیاری در مورد وضعیت SEO برای هر دو آدرس قابل بررسی هستند که از حوصلهی این مطلب خارج است. اما میتوانید با استفاده از سرویسهای رایگان تحلیل سئو، این دو سایت را بصورت اجمالی بررسی کنید.
آیا نیاز به خدمات سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) دارید؟ اینجا کلیک کنید!
۲- تولید محتوا برای کالاها
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، دیجیکالا تولید محتوا برای محصولات را سنگ بنای کار خود نهاده است و برای هر محصول بصورت تخصصی اقدام به نوشتن مطلب میکند. موضوع قابل توجه این است که برای اغلب محصولات، محتوای اختصاصی نوشته شده است.
بامیلو نیز این کار را انجام داده اما نه برای همهی کالاها. در بعضی محصولات به ذکر مشخصات بصورت لیستی اکتفا نموده و برای بعضی دیگر محتوای تفصیلی درج شده است. بعضی مطالب نیز محتوایی تکراری و کلی در مورد تولیدکنندهی محصول وکیفیت کار آن میباشد.
۳- بازاریابی اینترنتی و کمپینهای تبلیغاتی
هر دوی این فروشگاهها بودجهی کلانی را به تبلیغات اختصاص دادهاند؛ که البته از دیدگاه نگارنده استراتژی صحیحی است. با توجه به اولویتهای استراتژیکی که بامیلو و دیجیکالا برای خود دارند، هر کدام روی بخشهایی از تبلیغات اینترنتی تمرکز بیشتری دارند و این موضوع دلیل بر برتری یکی بر دیگری نخواهد بود. اگر در معرض تبلیغات آنها قرار گرفته باشید، احتمالا در جریان چگونگی کار هر کدام هستید.
بامیلو سعی بر راهاندازی کمپینهای متنوع و ترکیبی با دیگر استارتاپهای مجموعهی راکت اینترنت در ایران همچون زودفود داشته است. همچنین یکی از نقاط تمرکز بامیلو روی بازاریابی ایمیلی است که بصورت کاملا حرفهای انجام میشود.
آنچه در مورد دیجیکالا یک امتیاز محسوب میشود، تبلیغات بنری حرفهای آنها در سطح وب میباشد. بعنوان مثال این فروشگاه از تبلیغات تک محصوله به شکل خوبی برای جذب مخاطب و کشاندن وی به صفحات فرود خود میکند.
این دو فروشگاه گاهی بصورت مقطعی روی کمپینهای خاص که مربوط به “مسئولیت اجتماعی” یا Social Responsibility کسب و کارهاست، نیز تمرکز میکنند. بعنوان مثال هر دو، کمپینهایی برای حمایت از نیازمندان یا افراد کمتوان در ماه رمضان داشتند. مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین موضوعاتیست که امیدواریم استارتاپهای ایرانی توجه بیشتری به آن داشته باشند.
۴- الکسا چه میگوید؟
از آنجا که ما هیچ دسترسی به آمار بازدید دقیق این دو وبسایت نداریم، ناچار هستیم از بعضی اطلاعات ارائه شده توسط تحلیلگر Alexa استفاده نماییم. این آمار دقیق نیستند اما مقیاس قابل قبولی برای مقایسه هستند.
توجه: آمار سایت الکسا هر شبانه روز یکبار بروزرسانی میشوند و کلیه اعداد و ارقام مربوط به لحظهی نگارش این مطلب میباشند.
رتبهی ۳۶۸ در دنیا و ۴ در ایران برای دیجیکالا و رتبهی ۱۸۴۰ در دنیا و ۲۵ در ایران برای بامیلو میباشد.
بخش مهمتر در آمار الکسا سه عدد مربوط به میزان درگیری بازدیدکنندگان روی وبسایت است:
شاخص | Digikala | Bamilo |
نرخ دفع (Bounce Rate) | ۲۳٫۵% | ۴۷٫۱۰% |
بازدید روزانه صفحات به ازای هر کاربر | ۷٫۲۹ صفحه | ۴٫۳۹ صفحه |
زمان مصرف شده توسط هر کاربر در روز | ۹:۵۷ دقیقه | ۴:۱۰ دقیقه |
همانطور که مشاهده میکنید دیجیکالا بواسطهی محتوای تولید شدهی بیشتر و باکیفیتتر، نرخ درگیری بهتری نسبت به بامیلو دارد.
ترافیک ورودی از موتورهای جستجو نیز برای هر دو تقریبا یکسان و بین ۷ تا ۸ درصد از کل ترافیک میباشد.
در قسمت Upstream Sites آدرس سایتهایی را میبینید که بازدیدکنندگان قبل از ورود به بامیلو و دیجیکالا بازدید کردهاند. متاسفانه سه آدرس از پنج آدرس برتری که قبل از ورود به بامیلو بازدید شدهاند مربوط به تبلیغات ناخواسته و پاپآپ هستند (onclickads.net / isanalyze.com / wonderlandads.com). این موضوع نشانهی بدی برای اهل فن میباشد و همه میدانیم که این نوع تبلیغات برای کاربران بصورت ناخواسته باز میشود و بسیار آزاردهنده هستند. حتی بعضی عنوان “کلیک دزدی” به این نوع تبلیغات میدهند. البته دستاندرکاران بازاریابی مجموعهی بامیلو در مورد نوع روشهای انتخابی برای تبلیغات مختارند، اما وقتی در سطوح بالای تجاری فعالیت میکنید معمولا حساسیت بیشتری در مورد اصولی بودن استراتژیها وجود خواهد داشت.
این موضوع به این معنی است که علیرغم محبوبیت بامیلو، نمیتوان به رتبهی الکسای آن در تخمین بازدید واقعی اکتفا کرد.
۵- بازاریابی شبکههای اجتماعی
هر دو فروشگاه فعالیت قابل قبولی در شبکههای اجتماعی دارند.
در جدول زیر میتوانید میزان مخاطبان هر کدام از این دو فروشگاه را در رسانههای اجتماعی مختلف ببینید. (آمار مربوط به لحظهی نگارش این مطلب هستند)
شبکه اجتماعی | Digikala | Bamilo |
تلگرام | ۲۰۷۷۶۴ ممبر | ۱۴۵۸۰۵ ممبر |
اینستاگرام | ۱۸۸k فالوور | ۱۸٫۴k فالوور |
فیسبوک | ۶۲۶۳۳ لایک | ۴۰۷۶۳ لایک |
توییتر | ۶۹۸۵ فالوور | ۱۵۶۸ فالوور |
گوگل پلاس | ۵۰۸۱ فالوور | ندارد |
آپارات | ۳۰۲۰ دنبال کننده | ۱۰۲ دنبال کننده |
کلوب | ندارد | ۲۶۶ دنبال کننده |
همانطور که از اعداد و ارقام مشخص است، دیجیکالا توانسته توجه بیشتری را در شبکههای اجتماعی جلب کند. این مورد را کنار محتوای عظیم تولید شده در این فروشگاه بگذارید تا ترکیبی عالی از شگردهای محتوایی جهت افزایش نرخ تبدیل (که برای یک فروشگاه به فروش بیشتر منجر میگردد) داشته باشید.
توجه: جهت افزایش ممبر واقعی کانال تلگرام با قیمت ارزان میتوانید از خدمات محتوای خوب در زمینه شبکه های اجتماعی استفاده نمایید.
در این مقاله سعی نمودیم کاملا بیطرف و صرفا بر طبق شواهد و اعداد و ارقام به بررسی این دو فروشگاه بپردازیم. بر همین اساس، پر واضح است فروشگاه اینترنتی دیجیکالا در زمینهی استفاده از محتوا جهت رونق کسب و کار خود بمراتب بهتر از فروشگاه بامیلو عمل کرده است.
اگر شما از مشتریان این فروشگاهها هستید و یا نکتهای از قلم افتاده است، خوشحال میشویم در بخش نظرات این مطلب به ما یادآوری کنید.
تولید محتوای استارتاپ خود را به “محتوای خوب” بسپارید. خیالتان راحت، تعرفههای ما مناسب هستند!
عالی بود
فروشگاه دیجیکالا توسط برادران محمدی !!!!!!!!!!!! بنیانگذاری شد
سلام
بنده تجربه یک خرید از بامیلو در روز جمعه سیاه پارسال داشته ام و دو عدد پاور بانک ویک فلش از این سایت با قیمتی تقریبا نه زیاد ارزان خریدم ولی سایت برای من به اشتباه دو عدد هارد و یک عدد مودم ۴g فرستاد و بنده به آنها ایمیل دادم که اشتباه فرستاده اید و آنها با کمال پر روگی برای من مسیج دادند که شما اول محصول را بفرستید تا به دست ما برسد و اگر ما تایید کردیم برای شما پس میفرستیم تا گذشت و گذشت و بالاخره بعد از یکی دو ماه یادشان آمد زنگ بزنند و بگویند کالا را پس بفرستید و تاکید هم داشتند که حتما با پست باید پس بفرستم و با تیپاکس و هیچ چیز دیگری امکان برگشت کالا نیست
و خلاصه پس از پس فرستادن با اینکه تا این لحظه حدود ۱۳ ۱۴ روز از زمان رسیدن کالا به دستشان طبق سایت پست میگذرد می گویند چیزی به دست ما نرسیده و در طی ۵ ۶ تماس که با آنها گرفتم می گویند منتظر بمانید تا با شما تماس بگیریم ولی هیچ تماسی گرفته نشده
بنده متاسفانه مدت هاست معتاد خرید اینترنتی شده ام و کرارا از دیجی کالا و بامیلو خریداری کرده ام.
اجازه بدهید بروم سر اصل مطلب، دیجی کالا برای جلب رضایت مشتری با فاصله یک روز کالا را تحویل می دهد در شهرستان اما اگر آن کالا ایراد داشته باشد پس از کلی شرط و شروط (تهیه فیلم و پاسخ به سوالات بسیار تخصصی) مرجوع شدن کالا را تایید می کند و همان کالایی که موقع تحویل ظرف فاصله یک روزه تحویل داده شده بود، یک هفته طول می کشد تا به دست دیجی کالا برسد.(وقتی این موضوع با اپراتورهای دیجی کالا مطرح شد جملگی سکوت کردند).پس از آن بسیار تلاش می کنند که مشکل را به گردن مشتری بیندازند و پروسه را انقدر سخت و پیچیده می کنند تا کاربه با هزینه زمانی و روحی مواجه شود و از شر مرجوع کردن کالا در دفعات بعد بگذرد.
در حالیکه تجربه مشابهم با بامیلو بطوری بود که بامیلو هزینه کالایی که پس از ۳ هفته از تحویل به طور سلیقه ای مرجوع کرده بودم را ظرف ۴۸ ساعت به حسابم پرداخت کرد.
دیجی کالا کامنت های انتقادی را به طور سیستماتیک سانسور می کند و صدای انتقاد خریدار را در نطفه خفه می کند.کامنت های بنده تماما پس از خرید محصول و مطلقا عینی و تخصصی بود که دیجی کالا آنها را سانسور کرد و هیچ پاسخی به اعتراض من نداد در حالیکه بامیلو بی برو برگشت کامنت های انتقادی را نیز تایید می کند.
بنده به عنوان یه برادر کوچکتر به خودم و همه توصیه می کنم تحویل سریع کالا توسط دیجی کالا را قربانی خدمات پس از فروش مغرض و سانسورهای سیستماتیک و سیاست های تحویل سریع مرجوعی غیر سریع نکنیم.من مدتهاست به طور کامل به بامیلو کوچ کرده ام و نرم افزار دیجی کالا را از تلفن همراهم پاک نمودم.
بامیلو در بسیاری موارد مانند همین روزها کالای بالای ۳۰ هزارتومان و زیر ۹ کبلو را رایگان ارسال می کند و حتی بعضی جمعه ها خرید بالای ۱۰ هزارتومان را رایگان می فرستد.
برای مثال بنده بک مبدل otg و دو عدد موس پد و یک کابل یو اس بی و یک بوگیر کفش را مجموعا ۱۰ هزارتومان بدون هزینه پست از بامیلو تحویل گرفتم.در حالیکه دیجی کالا برای خریدهای میلیونی من نیز ارزشی قابل نبود.
با تشکر از شما که این فرصت را فراهم کردید تا بتوانم درد دل کنم.ممنون.
اصلا هم تابلو نبود که قصدت ازاین نقد چیه….چرا پس من زیر دو روز کالا رو به دیجی کالا پس دادم و خیلی راحت پس گرفتن؟؟…
در دید کلی کدام بنگاه درست تر است؟؟ فروشگاه با انبار یا بدون انبار و صرفا واسطه؟
با سلام
سایت تون بسیار عالی حرف نداره و نکاتی که در مورد بازاریابی شبکه ای از نوع محتوا و لینک بسیار مفید بودند.موفق باشید
https://www.baneh.com
با سپاس
متاسفانه هردوتاشون اشتباهاتی داشتند وبدتر اینکه اشتباهات داره بیشتر میشه
بامیلو واقعا متعهد نیست.اینکه میگن ۱۰۰ روز بازگشت کالا دروغ محضه.باور نکنین…من ی اسپیکر ازشون خریدم اما جنس خراب برای من فرستادن..من همون روز زنگ زدم و گفتم خرابه و پس فرستادم.دقیقا سه ماه منو سر دواندن و همش میگفتن منتظر تماس ما باشید و بعد از سه ماه گفتن جنس شما کارت گارانتی روش نبوده.انگار من بیمارم خودم کارت گارانتی را نفرستم.حتی گفتن ممکنه اشکال از ما باشه که کارت گارانتی براتون نفرستادیم اما نمیتونیم عوض کنیم و همون جنس خراب را برام فرستادن…گول فروشگاهشون را نخوردین….تو نظر کاربران را نگاه کنین هیچ نظری نیست چون همه را خودشون حذف میکنن
سلام مقالتون کامل بود اما در مورد عیب های دو فروشگاه کم صحبت کردید
نقد خوب و جامعی داشتید و بسیار مفید بود.
با تشکر