تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوا، در مقصد آن‌هاست

چه تفاوتی بین محتوا و بازاریابی محتوا وجود دارد؟ تفاوت عمده در هدف و مقصد این دو است، که موجب می‌شود مخاطب متفاوتی را جذب کنند.

هر شخصی می‌تواند اقدام به تولید محتوا کند؛ محتوای مربوط به توضیحات محصول در یک فروشگاه اینترنتی، محتوای تیم فروش، محتوای بخش خدمات به مشتریان، محتوای رویداد و همایش، محتوای نیروهای بخش تولید، و …. اما با بازاریابی محتوا شما به دنبال جذب مخاطب با یک برند تجاری هستید، تا بتوانید محصول خود را به فروش رسانده و سود بیشتری کسب کنید.

مرتبط: بازاریابی محتوا چیست؟

چالش موجود در تولید محتوا

ما تقریبا هر روز با مشتریان در مورد بازاریابی محتوا بحث و تبادل نظر می‌کنیم و متوجه شده‌ایم که اغلب اوقات، مفهومِ داشتنِ یک هدف خاص در محتوای بازاریابی و تبلیغ یک برند تجاری فراموش گردیده است. در حقیقت فعالیت رسانه‌ای برای ایجاد محتوا، باعث نادیده انگاشتن اهداف بازاریابی شده است.
با نگاهی اجمالی به برخی سایت‌ها متوجه خواهید شد که اکثر برندهای تجاری در دنیای رسانه‌ای بیشتر درگیر تولید محتوا شده و مانند سایت‌های ناشر عمل می‌کنند. اما هدف از ایجاد سایت برای یک برند تجاری ارائه سبک و سیاقی متفاوت نسبت به دیگران برای تبلیغ و فروش بیشتر برند مخصوص به خود است.
اکثر تیم‌های بازاریابی صرفا به دنبال ایجاد محتوا با تمرکز بر نام تجاری و یا محصولات هستند. معمولا تولید محتوا بر اساس سفارش‌های موجود صورت می‌پذیرد و مطابق بر نیاز مشتری نمی‌باشد. متوسط عمر مفید یک قطعه از محتوا در توییتر کمتر از سه ساعت است. این عدد در فیسبوک، کمتر از پنج ساعت است. یک مقاله در دنیای آنلاین به طور متوسط ۳۷ روز عمر مفید دارد!

به لطف رسانه‌های اجتماعی، توجه ما به مطالب اکنون حدود هشت ثانیه شده است، یعنی چهار ثانیه کمتر از زمان جان دادن یک ماهی قرمز شب عید. حجم محتوا در شبکه‌های اجتماعی بصورت شگفت انگیز و باورنکردنی افزایش یافته و سرعت بیات شدن اخبار در دنیای امروزی قابل قیاس با گذشته نیست. حتی ممکن است به مانند بسیاری از سایت‌های خبری هفتاد تا هشتاد درصد مطالب شما فرصت دیده شدن نداشته باشند و خیلی زود مخاطب خود را از دست دهند.
یکی از عمده‌ترین مشکلات در دنیای تولید محتوا این است که امکان دارد محتوای تولیدی شما مخاطب هدف را نشانه نگرفته و افراد دیگری با علایق و اهداف مختلف مطالب‌تان را بازدید کنند. به هر حال بهتر است بسیار سنجیده در این حیطه عمل کنید و مطالب کم مخاطب و بی‌ارزش را از لیست محتوای خود حذف کنید، تا شاهد سوختن سریع مطلب منتشر شده خود در بدو انتشار نباشید.

هدفمند بودن در بازاریابی محتوا

بسیاری از مردم تصور یکسانی از تولید محتوا و بازاریابی محتوا دارند، که این یک تصور بسیار اشتباه است. بازاریابی محتوا یک راه حل استراتژیک برای یک مشکل استراتژیک است. به منظور رسیدن به تعامل بیشتر با مخاطب و جذب مشتریان جدید برای کسب و کار خود، باید به دنبال ایجاد محتوایی باشید که مردم با اشتیاق و علاقه به دنبال آن هسستند و مطابق بر نیاز مخاطب می‌باشد. باید ببینید مردم به دنبال چه محتوایی هستند و با هدف بازاریابی محتوا آنها را جذب سایت خود نمایید. برای توسعه کسب و کار و شهرت برند تجاری خود باید به دنبال مخاطب وفادرا و همیشگی باشید.

تفاوت واقعی بین محتوا و بازاریابی محتوا

با توجه به مطالب گفته شده، تفاوت بین محتوا و تولید محتوا را تا حدودی درک کرد‌اید. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان در بازاریابی محتوا درست و موفق عمل کرد؟ بهتر است برای کسب نتیجه بهتر موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تعیین اهداف خود در بازاریابی محتوا. نباید فراموش کنید که هدف شما از تولید محتوا تبلیغ برند تجاری‌تان و قرار دادن مشتریان در اولویت است. مشخص کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند وچه موضوع یا موضوعاتی برای شما اهمیت داشته و قصد دارید چه نوع مطالبی را منتشر کنید.
  • یک URL انتخاب کنید. اولین قدم این است که مشخص کنید آیا می خواهید محتوای بازاریابی خود را در دامنه نام تجاری شرکت مانند www.company.com منتشر کنید یا بر روی یک سایت دیگر و بدون نام برند تجاری.
  • تعیین برند. این مورد مشابه با گزینه قبلی است اما کمی تفاوت دارد. در هنگام تعیین نام سایت خود می‌توانید از برخی از عناصر برند تجاری استفاده کنید و با چاشنی خلاقیت یک نام متفاوت ایجاد نمایید.
  • در طراحی سایت، موارد تکنیکی را با دقت رعایت کنید. سایت شما باید تمام اجزای هر سایت ناشر را داشته باشد که عبارتند از:
    1. دسته بندی مناسب مطالب در قسمت بالایی سایت برای اینکه مخاطب متوجه شود چه مطالبی را تحت پوشش قرار می‌دهید.
    2. مقالات اغلب با نام نویسندگان و تاریخ انتشار خبر منتشر می‌شوند.
    3. استفاده زیاد از تصاویر برای پوشش مطلب و محدود نبودن به متن نوشتاری
    4. تمرکز بر مشارکت بیشتر مخاطبان با درخواست از آنها برای عضویت در سرویس خبری مطالب به روز شده
    5. برجسته کردن محتوا به طوری که خوانندگان به راحتی بتوانید بهترین و پربازدیدترین مطالب شما را مشاهده کنند.
    6. اختصاص دادن قسمتی تحت عنوان “تماس با ما” برای کسانی که می خواهند با شما در تماس باشند.
    7. گزینه های به اشتراک گذاری اجتماعی تا خوانندگان شما بتوانید با حساب‌های اجتماعی در ارتباط باشند و بهترین مطالب شما را به اشتراک گذارند.

    در هنگام ایجاد وب‌سایت، نحوه به اشتراک گذاشتن مطالب را فراموش نکنید. این مورد پیش از این هم اشاره شد و نشان می‌دهد که به اشتراک گذاشتن مطالب چنان مهم است که ارزش تکرار را دارد. اشتراک گذاری مطالب شما معیاری برای تعیین دسترسی مخاطب، تعامل و آگاهی از نیازهای آنهاست. با شناخت مخاطبین علاقه‌مند خود خواهید توانست بهینه‌سازی بهتری داشته و مطالب را بر اساس ذائقه آن‌ها تهیه کنید، و با تولید مستمر محتوا اعتمادشان را به دست آورید.

  • متعهد به انتشار مداوم مطالب. اگر شما یک موضوع را انتخاب کردید، حداقل یک بار در هفته یا بیشتر راجع‌به آن مطلب بگذارید. اگر دو موضوع را انتخاب می‌کنید، مقدار تهیه مطلب شما باید در هفته دو مرتبه بیشتر شود.در حالت ایده‌آل باید حداقل هر روز در هر دسته از انواع مطالب که مورد پسند مخاطب است، محتوای جدید منتشر کنید.
  • یک طرح برای سنجش کارکرد خود طراحی کنید. لازم نیست ۶۵ معیار مختلف را پیگیری کنید. فقط آمار مربوط به ترافیک سایت (بازدید کنندگان و تعداد بازدید صفحات)، میزان و نحوه تعامل کاربر (اشتراک در شبکه‌های اجتماعی، نظرات، زمان حداکثر و حداقل ترافیک) و مشترکین مطالب (مشترکین خبرنامه، تکمیل فرم تماس با ما) را بررسی کنید.
  • ایجاد یک طرح برای حمایت از محتوای بصری. انجام همه موارد گفته شده در بالا به اندازه کافی سخت است. اما هنگامی که اقدام به انجام این کار کنید متوجه خواهید شد که تهیه محتوای تصویری می‌تواند یک چالش جدی‌تر برای شما محسوب شود. البته لازم نیست کارخارق‌العاده‌ای انجام دهید، بعنوان مثال می‌توانید محتوای تصویری افراد دیگر را پوشش دهید.

بهترین روش برای تعیین هدف در بازاریابی محتوا

اگر به دنبال راهنمایی دقیق‌تر و ترفندهای مناسب برای توسعه اهداف خود در بازاریابی محتوا هستید می‌توانید از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید. هدف یک شرکت تولید محتوا ایجاد محتوای مناسب و مخاطب‌پسند است، همچنین آنها راهنمایی و مشاوره مورد نیاز در این زمینه را در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید از تجربه این شرکت‌ها استفاده نموده و در تعیین اهداف‌تان منسجم‌تر باشید.
محتوای مناسب روشی ارزشمند برای تعامل با مشتریان و تهیه اطلاعات، ایده‌ها، تصاویر و داستان‌های مورد نیاز آنها است. هنگامی که شما مطلبی را انتشار می‌دهید نیاز به محلی برای دیده شدن و مشاهده بازخوردها و تعامل مخاطبان دارید. ایجاد محتوا در زمینه‌های مختلف خیل مخاطبین شما را افزوده و خواهید توانست طیف وسیعی از علایق بازدیدکنندگان را پوشش دهید.
اگرچه این کار چندان آسان نیست، اما قطعا بعد از خواندن این مقاله، کارتان ساده‌تر و قابل دستیابی خواهد شد. فراموش نکنید که همیشه هم صفحه‌ی اصلی و هم صفحه مقالات خاص را به دقت طراحی کنید، و اساس کار شما سهولت دستیابی به مطالب برای مخاطب باشد. با قرار دادن گزینه‌ها و دسته‌بندی مناسب، توجه مخاطب را جلب کنید و همیشه آمار بازدیدکنندگان و بازخوردهای آنها را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنید تا در تولید محتوا قادر باشید نیاز مخاطب را تامین نمایید.
هر پیشنهاد در صفحه‌ی خود مقاله باید تجزیه و تحلیل شود و با استفاده از یک تصویر و عنوان مناسب مقاله جذاب‌تر شود. فراموش نکنید که رتبه‌بندی سایت در گوگل هم اطلاعات مناسبی در مورد کار شما و مخاطبین در اختیارتان قرار داده و با استفاده از این اطلاعات خواهید توانست محتوای مناسب‌تری ایجاد کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *