بازاریابی محتوا چیست؟

محتوای مفید باید در هسته‌ی فعالیت‌های بازاریابی شما باشد

مصرف کنندگان، دنیای سنتی بازاریابی را به انتهای خط رسانده‌اند. آنها از دستگاههای DVR برای ندیدن تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌کنند، اغلب از تبلیغات مجله‌ای چشم‌پوشی میکنند، و حالا آنقدر در گشت و گذار آنلاین ماهر شده‌اند که می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را بدون ذره ای توجه به بنرها یا دکمه‌های تبلیغاتی بدست آورده و به این شیوه‌های تبلیغاتی کاملا بی‌اعتنا باشند.

بازاریابان باهوش متوجه شده اند که بازاریابی به شکل سنتی آن هر روز اثرگذاری کمتری پیدا می‌کند، و باید راهی بهتر وجود داشته باشد: ورود به بازاریابی محتوا.

اما بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویه‌ی بازاریابی استراتژیک است که تمرکز آن روی ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند و با کیفیت، مرتبط با کسب و کار، و پایدار جهت جذب و حفظ مخاطب مورد نظر می‌باشد – و اجرای منظم این روند در نهایت به تعامل سودآور از طرف مشتری منجر خواهد شد.

هدف از بازاریابی محتوا کشاندن و نگه داشتن مشتریها از طریق تولید و رساندن محتوای مفید (متن، عکس، صوت، ویدیو و…) و مرتبط بصورت سازماندهی‌شده با هدف تغییر یا تقویت الگوی رفتار مصرف‌کننده میباشد. این یک روند مداوم بوده و براحتی در استراتژی بازاریابی شما تلفیق می‌گردد. و روی مالکیت رسانه تمرکز دارد و نه اجاره کردن رسانه‌های دیگر.

در اصل، بازاریابی محتوا، هنر ارتباط برقرار کردن با مشتریهای بالقوه و بالفعل بدون فروختن محصول یا خدمات به آنهاست. نوعی بازاریابی بدون انقطاع و مداوم است. بجای اینکه محصول یا خدمات خود را عرضه کنید، به خریدار اطلاعات می‌دهید تا هوشمندتر شود. هسته‌ی این استراتژی محتوا بر این عقیده استوار شده که ما بعنوان کسب و کار، بصورت پایدار و مداوم به مشتری خود اطلاعات و داده های مفید بدهیم، و آنها نهایتا از طریق خرید و وفاداری خود به ما پاداش می‌دهند.
و خواهند داد. بازاریابی محتوا توسط بزرگترین سازمان‌های تبلیغاتی در دنیا استفاده می‌شود، سازمانهایی همچون P&G، مایکروسافت، سیسکو، و جان دیِر. همچنین توسط تجارت‌های کوچکتر و فروشگاه‌های تک نفره نیز اعمال مورد استفاده قرار گرفته است. چرا؟ چون جواب می‌دهد.

محتوا، حال و آینده‌ی بازاریابی است

برگردید و تعریف بازاریابی محتوا را دوباره بخوانید ولی این‌بار دو عبارت “مرتبط با کسب و کار” و “ارزشمند و باکیفیت” را حذف کنید. این همان فرق بین بازاریابی محتوا و دیگر اطلاعات بدردنخور است که شرکت‌ها برای فروش محصولاتشان به شما عرضه می‌کنند. شرکتهای مختلف همیشه در حال فرستادن اطلاعات هستند، و در اکثر اوقات این اطلاعات نامربوط و بی ارزش هستند (میتوان از کلمه‌ی هرزنامه یا اسپم استفاده کرد؟). این همان چیزی است که بازاریابی محتوا را در فضای امروز که هزاران پیغام تبلیغاتی برای هر شخص ارسال می‌شود، جذاب می‌کند. یک بازاریابی محتوای خوب باعث میشود فرد به شکلی متفاوت، توقف کند…بخواند…تفکر کند…و رفتار کند.

رهبران و متخصصان بازاریابی در گوشه و کنار جهان، شامل افرادی همچون Seth Godin و صدها متفکر بازاریابی دیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که بازاریابی محتوا فقط برای آینده نیست، بلکه برای اکنون نیز هست.

تبلیغات بدون محتوا، غیرممکن است

صرفنظر از اینکه چه روشهای تبلیغاتی را بکار می‌برید، بازاریابی محتوا باید بخشی از استراتژی شما باشد و نه چیزی جدا از آن. محتوای با‌کیفیت قسمتی از انواع روشهای بازاریابی است:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما قرار می‌گیرد.
سئو (بهینه سازی موتور جستجو): موتورهای جستجو به کسب و کارهایی که محتوای پایدار و باکیفیت منتشر می‌کنند اهمیت بیشتری می‌دهند.
روابط عمومی: استراتژی‌های موفق در روابط عمومی به موضوعاتی می‌پردازند که برای خوانندگان مهم است، نه برای کسب و کار خودشان.
تبلیغات کلیکی: برای اینکه تبلیغات کلیکی شما نتیجه بخش باشد، باید محتوای عالی پشت آن داشته باشید.
بازاریابی درونگرا: محتوا کلید بازاریابی درونگرا و ایجاد فروشهای بیشتر است.
استراتژی محتوا: استراتژی محتوا بخشی از اغلب استراتژی‌های بازاریابی محتوا است.

به این جملات فکر کنید: چه می‌شد اگر مشتریهای شما برای دریافت تبلیغات‌تان انتظار میکشیدند؟ چه می‌شد اگر آنها وقتی تبلیغات کسب و کار شما را از طریق رسانه‌های چاپی، ایمیل، وب سایت و … دریافت میکردند، بمدت ۱۵، ۳۰ یا ۴۵ دقیقه برای آن وقت میگذاشتند؟

اغواکننده است؟ آیا چنین چیزی را می‌خواهید؟ اگر بله، به شما توصیه میکنیم مطالب “محتوای خوب” را مطالعه و دنبال کنید، چرا که جواب اکثر سوالات شما در مورد نحوه‌ی پیاده سازی بازاریابی محتوا را پوشش میدهد.

همچنین میتوانید برای دریافت خدمات تولید محتوا و بازاریابی محتوا با تیم ما تماس بگیرید. ما خیال شما را از این بابت راحت خواهیم کرد.

2 دیدگاه در “بازاریابی محتوا چیست؟

  • Pingback: 25 نکته‌ی بازاریابی محتوا که باید بدانید - محتوای خوب

  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۵ در۱:۲۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    به نام خدا
    با سلام خدمت دوست خوبم
    من امروز سایت شما رو دیدم
    بنده خودم در زمینه تولید محتوا عالی کار می کنم همچنین سئو و انالیز
    امروز وب سایت شما رو دیدم و دیدم که چقدر وب سایت شما به موصوع کاری من مرتبط هستش
    خوشحال می شم با شما اشنا بشم و با هم همکاری در زمینه وب و وبسایت داشته باشیم
    بنده هم یک وب سایت اموزشی دارم که البته تازه راه اندازی کردم
    بنام مجله یادگیری
    learning-mag.ir
    ممنون

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *