استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند از داده‌ها برای رشد هوشمندانه‌تر استفاده کنند

سرمایه‌گذاری در تکنولوژی همچون قبل نیست – حتی در مقایسه با شش ماه پیش.

در حال حاضرسرمایه‌گذاران ابعاد بیشتری از متغیرها را در معاملات مورد بررسی قرار می‌دهند. بسیاری از افراد از کمرنگ شدن نقش سرویس‌هایی چون اسنپ چت (Snapchat)، اوبر (Uber) و مجیک لیپ (Magic Leap) که روزگاری کاربران میلیونی داشتند، بسیار متعجب هستند. بسیاری از بنیانگذاران شرکت‌ها متوجه شده‌اند که گسترش بیشتر کسب و کار همیشه متضمن سودآوری بیشتر نیست.
با توجه به موارد ذکر شده، شرکت‌های نوپا باید با دقت بیشتری سرمایه‌گذاری خود را انجام داده و به دنبال رشدی ثابت و پایدار باشند. برای داشتن یک رشد پردوام و هوشمندانه، استارتاپ‌ها مجبور به تجدید نظر رویکرد اجرایی خود هستند. تجربیات شرکت‌های نمونه و مشاوران نشان می‌دهد که داده‌ها (Data) امروزه نقش بسیار مهمی را را در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های کاری ایفا می‌کنند، و برای باقی ماندن در حیطه رقابت نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار ضروری می‌باشد. در اینجا تعدادی از اصول ضروری در مورد اهمیت داده‌ها برای رشد بیشتر و متداوم ذکر شده است:

معیارهای صحیح را انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین تصمیمات، انتخاب مجموعه‌ای از معیارها و شرایط لازم برای اندازه‌گیری پیشرفت کاری در رابطه با اهداف خاص است، خواه این هدف رسیدن به سود بیشتر یا حتی رشد کسب و کار باشد. چرخ را دوباره اختراع نکنید! ببینید کمپانی‌های دیگر در مراحل مشابه، چه معیارهایی را مورد استفاده قرار داده‌اند. به عنوان مثال اگر یک شرکت ارائه‌ی نرم‌افزار بعنوان سرویس (SaaS) هستید، بهتر است به جای مقایسه خود با انواع شرکت‌ها فقط خود را با استارت‌آپ‌هایی که در زمینه استفاده‌ی نرم‌افزار برای ارائه خدمات فعالیت دارند مقایسه کنید. یک روش مطلوب‌تر استفاده از داده‌ها در حجم گسترده -و نه فقط تجربه یک شرکت- می‌باشد. توصیه می‌شود در اتخاذ تصمیمات اجرایی داده‌های چندین شرکت را در مقیاس بالا (نه بصورت تک به تک) بررسی کنید.
بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC ها) در مورد معیارهای کلیدی خود اطلاعات دقیقی دارند، مانند حقوق کارمندان، هزینه‌های فروش و بازاریابی، اجاره و دیگر خرج‌های بزرگ شرکت. بعنوان مثال Scale یک لیست با عنوان SaaS Index را توسعه داده که عملکرد ۵۸ شرکت را بررسی نموده، تا معیار موفقیت تجارت‌های نرم افزاری که از طریق فروش عضویت درآمد کسب می‌کنند را تعیین نماید. AngelList، PitchBook، Mattermark و CB Insights از جمله پایگاه‌های اطلاعاتی هستند که داده‌های مناسبی را در اختیار استارتاپ ‌ها قرار می‌دهند.

بدانید که چه چیزی فرمان فروش شما را در دست دارد

بازده فروش یک شاخص کلیدی رشد پایدار است. شما باید عوامل موثر در فروش بیشتر را شناسایی کنید و هزینه‌های لازم برای گسترش زیرساخت‌های ضروری را تخمین بزنید. نرخ تبدیل و یا بهره‌وری فروش را مشخص کنید تا بتوانید رشد بیشتری داشته و تصمیمات هوشمندانه اتخاذ نمایید. در مورد بهره‌وری فروش، به عنوان یک اکوسیستم که باید به طور مداوم مورد بررسی واقع شود، فکر کنید. هر زمان که بهبود عملکرد در بخش فروش با هر تصمیم یا سیاستی دشوار به نظر میآید، بهتر است به دنبال پیدا کردن اشتباهات و رفع مشکلات باشید و روی یک موضوع مناسب تمرکز کنید.
به جای این که به دنبال قرار گرفتن در اوج موفقیت و فرار از شکست باشید، به این فکر کنید که فراز و نشیب همیشه در بازار وجود دارد و باید خود را برای این شرایط آماده کنید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) دیگر را در نظر بگیرید

در حالی که بازدهی فروش مهم است، بسیاری از معیارهای دیگر و شاخص‌های کلیدی عملکرد وجود دارند که باید در اتخاذ تصمیمات اجرایی شرکت‌تان مورد بررسی قرار گرفته شوند. ممکن است در یک دوره زمانی خاص، لازم باشد مقدار ریزش مشتری، بهره‌وری نمایندگی فروش و یا مقدار سود خالص را مورد ارزیابی قرار دهید تا ببینید که چه اندازه با اهداف شما هماهنگی دارند. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا همان KPI ها بنا به شرایط هر کسب و کار امری مهم و ضروری می‌باشد. با تعیین این شاخص‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا واقعا در حال بهبود اقدامات اجرایی خود هستید و یک معیار جامع برای اتخاذ تصمیمات مناسب پیش رو دارید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *